“ Στοιχεία που δείχνουν ανάγλυφα, το πρόβλημα αλλά και τις προοπτικές της τουριστικής ανάπτυξης στη Λακωνία παρουσίασε ο Σύλλογος Ξενοδοχείων Λακωνίας ”
Η πρόσκληση ανέφερε γεύμα εργασίας και αποδείχθηκε ότι ήταν μια κρίσιμη και χρήσιμη ενημέρωση των νέων Δημάρχων της Λακωνίας για τον Τουρισμό. Ο Σύλλογος Ξενοδοχείων Λακωνίας παρουσίασε μελέτη που εκπόνησε ο κ Δημήτρης Κούτουλας, πανεπιστημιακός καθηγητής, ειδικός επιστήμονας σε θέματα τουριστικού marketing, και αφορά στην υπάρχουσα κατάσταση των δεικτών του τουρισμού αλλά και στις προτάσεις για ανάκαμψη και ανάπτυξη του στη Λακωνία. Στο ξενοδοχείο Μανιάτης, το μεσημέρι της Τετάρτης 26/1/2011 ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχείων Λακωνίας κ Δημήτρης Πολλάλης με τους συνεργάτες του υποδέχθηκε τον Δήμαρχο Σπάρτης, τον Δήμαρχο Μονεμβασίας και τον Δήμαρχο Ελαφονήσου, καθώς και τον εκπρόσωπο του προέδρου του Επιμελητηρίου Λακωνίας. Στο γεύμα εργασίας παρακάθισαν συνεργάτες των δημάρχων και δημοσιογράφοι.
Ο κ Κούτουλας αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας όλων των φορέων και ειδικά των νέων Δήμων για να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στον Τουρισμό της Λακωνίας. Κλίμα που διαφαίνεται από το αρνητικό πρόσημο που έχουν οι διανυκτερεύσεις αλλά και οι αφίξεις τουριστών.
Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Πάτρας είναι χρήσιμα σε κάθε φορέα αλλά και κάθε επαγγελματία στον τουρισμό. «Η Ελλάδα, και η Λακωνία, τόνισε, μπορεί να αποκτήσει το συγκριτικό πλεονέκτημα με την ανάπτυξη του τουρισμού. Πρέπει όμως προηγουμένως να διαφυλάξουμε το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον». Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του κ Κούτουλα τα τελευταία χρόνια «πουλάμε» λάθος την Τουριστική Λακωνία. Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες λανθασμένες κινήσεις και Επιτροπές όπως αυτές που έχουμε δει μέχρι σήμερα. «Στη Λακωνία το 2008 είχαμε 125.000 αφίξεις τουριστών και ο μέσος όρος διανυκτέρευσης είναι 2 βράδια (237.000 διανυκτερεύσεις). Από αυτό το σώμα τουριστών το 80% είναι Έλληνες και το 20% αλλοδαποί.
Το 2,7% των ξένων είναι Γάλλοι που κάνουν μόνο μία διανυκτέρευση στη Λακωνία. Μία από τις καλύτερες χρονιές τουριστικά για τη Λακωνία ήταν το 2001. Από τότε σημειώνεται πτώση. Οι επισκέπτες είναι περιηγητές, περνούν και φεύγουν. Ακόμα και ο νεανικός τουρισμός δεν έχει πεισθεί ότι η Λακωνία προσφέρεται για πολυήμερες διακοπές.
Παρόλο που η Λακωνία διαθέτει και παραλίες και υποδομές η πληρότητα των ξενοδοχείων βαίνει συνεχώς μειούμενη. Ειδικά στη Σπάρτη και στη Νεάπολη η κατάσταση είναι δραματική. Αντέχει ακόμα η Μονεμβάσια και η Μάνη. Γενικά η Λακωνία είναι ο νομός με την χαμηλότερη πληρότητα στα ξενοδοχεία της σε όλη την Πελοπόννήσο».
Στη Νεάπολη το 94% των επισκεπτών είναι Έλληνες. Στη Μάνη 3 στους 4 είναι Έλληνες. Από το 1998 μέχρι σήμερα η πτώση διανυκτερεύσεων των αλλοδαπών τουριστών έχει μειωθεί δραματικά, περίπου στο 50%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι όσοι, τελικά, επισκέπτονται τη Λακωνία έχουν θετική εικόνα. Σε ερωτήσεις που τους τέθηκαν απαντούν ότι θα πρότειναν τη Λακωνία για διακοπές σε φίλους και γνωστούς σε ποσοστό 98%. Η Λακωνία «αρέσει». Αρέσουν τα ιστορικά αξιοθέατα, οι ιστορικές πόλεις και χωριά, οι παραλίες, η άγρια φύση και η ευγένεια των κατοίκων. Ιδιαίτερα αρέσουν η Μονεμβάσια, τα Σπήλαια Διρού, ο Μυστράς και η Ελαφόνησος.
Υπάρχει όμως και η αρνητική εικόνα, σε μικρότερο βαθμό. Τα σκουπίδια, το οδικό δίκτυο, οι ακριβές τιμές, η σήμανση των δρόμων και ειδικά η εικόνα του Γυθείου και η εικόνα της Σπάρτης δεν ικανοποιούν τους επισκέπτες. Γενικά η Λακωνία θεωρείται τόπος συναρπαστικός με πολλές αντιθέσεις κι ενδιαφέροντες ανθρώπους. Κάθε περιοχή της απευθύνεται σε διαφορετική τουριστική πελατεία. «Αυτοί που επιλέγουν τη Λακωνία δεν φθάνουν. Χρειαζόμαστε και άλλους».
«Προκύπτει, είπε ο κ Κούτουλας, ότι η Λακωνία είναι ένας τόπος πλούσιος σε ιστορία αλλά δεν υπάρχει κανείς να την αφηγηθεί. Δεν έχει βρεθεί, ακόμα, ο τρόπος να μαγέψετε τους επισκέπτες σας». Ακόμα και σε ότι αφορά στην κουζίνα όσοι επιλέγουν τη Λακωνία για τουρισμό επισημαίνουν ότι βρίσκουν μεν νόστιμη κουζίνα αλλά όχι τοπική όπως σε άλλες περιοχές. Η Λακωνία δεν έχει προβληθεί ως τόπος για μόνιμες διακοπές.
Οι τρόποι που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν ήταν αναποτελεσματικοί. Για παράδειγμα τα έντυπα και η συμμετοχή σε εκθέσεις δεν προσφέρουν τίποτα. Απλά δαπανώνται πόροι. Τον τουρίστα δεν τον επηρεάζει το φυλλάδιο. Το κύριο μέσο σήμερα προσέγγισης τουριστικής πελατείας είναι το διαδίκτυο. Σημαντική είναι επίσης και η δουλειά όσων «πουλάνε» ταξίδια και διακοπές.
Μεταξύ των προτάσεων που κατατέθηκαν στο τραπέζι ήταν αυτή της προσέγγισης των ΜΜΕ και των δημοσιογράφων της χώρας. «Πρέπει να προσελκύσουμε τους λειτουργούς της δημοσιογραφίας, να έρθουν να γνωρίσουν τον τόπο μας και τα πλεονεκτήματα του και στη συνέχεια να γράψουν και να δείξουν τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα» είπε ο κ Πολλάλης.
Η μελέτη των Ξενοδόχων της Λακωνίας θέτει τέσσερις στρατηγικούς στόχους με πρώτον αυτόν της καθιέρωσης της Λακωνίας ως προορισμό πρώτης επιλογής για πολυήμερες διακοπές.
Οι Δήμοι θα πρέπει να δράσουν συντονισμένα για την στήριξη υποδομών, προγραμμάτων και ενεργειών προβολής. Για παράδειγμα οι Δήμοι Σπάρτης κι Ευρώτα πρέπει να κινηθούν μαζί. Οι Δήμοι Μονεμβάσιας και Ελαφονήσου επίσης. Ο Δήμος Ανατολικής Μάνης πρέπει να συνεργαστεί με την Μεσσηνιακή Μάνη.
Η τελική πρόταση των ξενοδόχων, προς τους δημάρχους, ήταν η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα για τον Τουρισμό με την συμμετοχή και των 5 Δήμων και σε στενή συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδοχείων Λακωνίας. Ο φορέας αυτός θα έρθει να καλύψει τις ανάγκες των Δήμων στον συγκεκριμένο τομέα με την πρόσληψη τουλάχιστον πέντε εξειδικευμένων στελεχών. Θα είναι πιο αποτελεσματικός από τα κατακερματισμένα Γραφεία τουρισμού σε κάθε Δήμο.
Η συμμετοχή των μεγάλων Δήμων θα είναι ετησίως 35.000 και των μικρότερων 25.000 ευρώ. Αυτός ο ενιαίος φορέας θα είναι σε θέση να διεκπεραιώσει με εξειδικευμένο προσωπικό τα προγράμματα προβολής, δημοσίων σχέσεων, πώλησης που θα προωθεί η Λακωνία ανάλογα με τις δυνατότητες της και τους στόχους της. Στον συνολικό σχεδιασμό πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι και η Περιφερειακή Ενότητα της Λακωνίας και το Επιμελητήριο Λακωνίας μπορούν να συμβάλουν.
Πηγή http://www.notospress.gr/
No comments:
Post a Comment